…a tücsök apukája pedig megtanított mindent a muzsikálásból. És amikor a kis tücsök elindult a cimbalom felé, még be is segített egy keveset az esernyőjével. És mellőle nem lépne el R.K. úr szivarvéget is rágván, csendben le.

Az történt ugyanis az első alkalommal, hogy egy kései gyantázáskor odajött az egyik vendég a fiatalka tücsökhöz: Húzd rá! A csávó őneki ilyet ne mondjon: ő most eszik. De a vendég csak rakta, csak rakta. Ő meg  -az apjának semmi érkezése nem maradt- bimm, orrba vágta.

Úgyhogy a tizenkettes építőkről vetetkezett munkanélkülire, amint lehetett.

A hangyák mind munkanélkülire vetetkeztek.

Bezzeg a tücsök, az gályázott, mint egy rabszolga.

Már senkinek nem kellett fölkelnie a felese mellől  a buszhoz a Sivatag büfében, amikor a tücsök még beugrott a reggeli gyorsítóért és tűzz! a melóba.

Bácsinak szólították a vállalatnál, és a főnökök adták egymás kezéből egymás kezébe, olyan munkája volt. Saját poharukból itatták és saját tányérjukból etették és a saját autójukba ültetve hozták haza. És néha a főnökök is olyan részegek voltak, hogy ki se tudtak szállni az autóból, a tücsköt meg úgy kellett kivenni, mint aki meg van halva.

Amikor kijött a lehetőség, potyára adta a tanács ki a földet, a hangyák azt mondták, nem parasztok ők, hogy a földet túrják.

Bezzeg a tücsök túrta. Minta zállat. És még napszámba is elállt.

Mert azt elfelejtettem mondani, hogy a tücsök is munkanélkülire vetetkezett, mert annyira számolni még ő is tudott, hogy a munkanélküli’, meg ha csak tíz nap napszámba elmegy, az van annyi, mint a vállalati fizetés –és nem kell eljárni.

Történt egyszer, hogy kubikusokat keresett egy ember. A művházba hirdették meg a tájékoztatót, mindenkinek el kellett menni. Valamelyik tréfacsináló ember kezdte el, a többi meg felvette: Mi a’ meggyütté a háborúba? Így köszöntötték egymást. Az idegen ember, mint a mesebeli Ulászló, mindenre azt mondta, jól van, megadja. Előállt egy hangya, hogy ő csak a saját szerszámával dolgozik –Jó, az ember megadta a szerszámkopást. A másik hangya azt mondta, hogy ő egy beteg ember: menzát nem ehet. Jó, fizet még étkezési hozzájárulást. Nagy sápadtan néznek össze az emberek: irdatlan a távolság, eltévednek. Nem addig, mondja az ember:Busz hozza –viszi őket. Jó, pattan egy hangya, ő nem bírja a buszt, rosszul lesz. Mondja ez az idegenyember, tolnai és vagy baranyai, nem emlékszem már, hogy utazási térítést jegy nélkül is fizet. Néznek erre a hangyák, mint a hagyott tök a letört kukoricásban: kível fakóan, bévül sötéten: Mi lesz! Föláll erre a lótücsök, ő kell ide, nemhába akkora, mint egy verdhejmszekrény.  Az nem lesz jó! –baj van! Mi a baj, kérdi az idegen ember mosolyogva. Még? Nem az, mondja a lótücsök, hanemhát az asszony. Mosolyog az ember –Hát ő abban csak nem akarna segíteni. Tréfa, nevetés –a lótücsök csak áll. Most komoly: Ő fogadjon napszámost a kertet megásni, a téli tüzelő fölhasgatására, behordására, ki szedi ki a kompért? –Fizesse meg a különélést, hogy ők abból napszámosokat fogadhassanak a feleségeik mellé. Itt szakadt el a cérna az idegen emberben. Nem látszott rajta ugyan, de olyan gyorsan állt föl az asztaltól, ahogyan a kocsmában azt csak segédnapon lehet látni: hirtelenül, hátraszegett fejjel, némán. Akkorra gázzal ment el az idegeny, hogy még harmadikban is kapart az autója. Eddig bírták csak a hangyák: fölszabadult ugye a röhögés, mertugye a lótücsöknek a felesége ugyan a kertet, úgy ahogy megásta, meg egy kis veteménye is van, de a tüzelőről beszélni nyárban, ahhoz nem kis fantázia kellett. Annyira nevették a hangyák, milyen jól megfelelt az idegenembernek a lótücsök, hogy még a tücsköt is úgy veregették hátba, megemlékezve arról, hogy néki tulajdonképeni sógor is a lótücsök, és azt se vették észre, hogy ennyire meg van kámpicsorodva a tücsök, mert ő már beleképzelte magát a messzi munkába: soha nem látta még a tolnát –baranyát se, akkor még a vasmegyét?

Úgy is lett!

Jött, zrí –zrí, A Tél Apó gyűjteni. A hangyák meg csak nézték a Négyfalú  kocsmából: jó’kibasztak a Tél Apóval: a fasegédet eladták úgy, kocsiról egy cincérnek, abból telt. És most van pénzük, és az az övék, amit megesznek –megisznak.

Közben meg a tücsök? –odajárt a határba fáért, hogy megpótolja gally-jal a fasegédet, amit, annyi esze volt csak, el se adott. Menjél, jóbolondom! –mondta a Tél Apó és a fiával, a Széllel jól hátbataszajtatta, hogy könnyebben tolhassa a fát.

A fasegéd, az mi lenne? –hát annyit elárulhatok, nem egy fakabát.

Egyszercsak mi van, adja az egyik hangya mobilja a jó Balázs Pali -nótát! Tessék –na, a hangyának se kellett több. Kérdezi a Négyfal’ kocsmáros Jujó, mi van, a hangya csak int, majd elszámolnak, azzal már adja is a piros ezerkettesének, föl a faluba.

Ezt szedje össze a Tél Apó: mosni se kell, mégis van tisztaruha!

Már volt egy pár ladakocsi a téli ruhasegédosztásra az önkormányzatnál.

Mutatja a hangya felesége: E, dinnye! – mindjárt ekkora lesz a drabál segédosztó asszonyok feje. Pedig különben egy különös kis vékony asszonyka a hangyáné. De már kezdi is. Nemhiába! Úgyhogy harmadikra még jutott annyi, hogy a csomagtartó tetejét madzaggal kellett lekötözni. Meg jutott a sógornőnek is, ő a hátsó ülésre ve’tte be magát.

Mennek haza, visszaútban találkoznak a tücsökkel. Megsajnálja a hangya, meg a felesége is annyira veri a keze fejét, szóljon már a szerencsétlennek csak megáll.

Mi van testvér? Megfordultál –köszön a tücsöknek a hangya.

Én aztán meg, testvér.

Voltatok mán fent a faluba ruhasegédért?

Mit tudom én –tán az asszony?

Na, csak igyekezzetek,mert nem soká tart már.

Azzal nagygáz, tűz.

Nézi a hangya a tücsköt a tükörből:

Mindig ilyen té’tetlen vót ez, mán a jövpótló meghosszabbítását se tudta elintézni magának: azt mondta, ő nem dolgozik annyit ingyen, ő nem rabszolga.

Hát! –mi? Megmondom én –kontrázott a sogornő: Paraszt lett ez, semmi más!

Ej, itt a vége, fuss el véle, így is sok már, mégis marad mondatlan is.

Szerző: Frick László Emlékzenekar  2010.02.05. 16:20 10 komment

Címkék: magyar sznecs

A bejegyzés trackback címe:

https://frickzenekar.blog.hu/api/trackback/id/tr881718624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mangorlo 2010.02.06. 10:33:16

sziasztok mi a faszom ez a frik laszlo emlekzenekar? en egyszer felleptem vele meg 89-90 ben

Frick László Emlékzenekar 2010.02.07. 07:41:58

@mangorlo: Hát, az emlékzenekar az emlékzenekar, vesd össze a Radics Béla emlékzenekarokkal, ez is kb. Viszont a célunk az, hogy Frick-et ismerő emberektől anyi adalékot, sztorit (született, élt, meghalt, ezutóbbi sztoriját ismerjük, Harpi kedves kommentelőnk szerint előbb az írógépét dobta ki az ablakon..., holmikor) hogy valami nyoma legyen már ebben a kibaszott netoszférában akkor, amikor a fél matulista fikaista banda súlyosd kétoldali orcanagyobboddásban szenved abból a tévhiedelméből kifolyólagosan, hogy az ágybahúgyozás örömeiről ők írtak, pedig nem, hanem Frick.

budai zöld 2010.02.08. 14:33:35

@Frick László Emlékzenekar:
A magyarkodó tücsök biztos nem olvasta a Matulában, miszerint "Merjünk cigányok lenni".

Meg az is eszembe jutott, hogy a népszerü gyerekmondóka egykori "cigány koma hegedül" sora mára már "tücsök koma hegedül" lett. Eddig a PC-t gyanítottam a korszerüsítés mögött, de most már értem: manapság már nem jellemzö a cigányokra a hegedülés. Elhangyásodtanak.

Frick László Emlékzenekar 2010.02.09. 05:49:24

@budai zöld: Semmi gond ezzel, a magyarok többsége pompás cigány-példány. Nemrég autóztam fölöslegesen 340 km-t egy autókereskedésbe, rendszeresen karbantartott autó megtekintésére, megkérdeztem az érékesítőt az autóról, azt mondta, tökéletes, karbantartott, jól indul és egyáltalán nem füstöl. A fotoshop -remek képek óriásira kinagyathatóak róla. Már akkor felforrt az agyvizem, amikor járó motorral fogadtak, az autó a létezhető összes füstjelet produkálta, víz, gázolaj és olajfüst, még kb 40-50 fokos volt benne a víz, de már firtyogott (hengerfejes) kupplungja nula, az autó gittbánya, az elsőfutó-és kormánymű életveszélyes, azt se mondták, hogy "Bocsás meg fácán!" Ugyanezt kékben egy délpesti cigány is eljátszotta velem, ő azt hazudta, hogy az autó a sajátja és a nevén van. vagy pl Hagyó Miklós és a mi egyik királycsávónk között nem sok különbséget látok, hiszen Tokfalvitól tudjuk, hogy a méret nem számít (mindekettő XXXXXL) Máskor is elmondtam már, hogy cigányaink többségében a 100-150 évvel ezelőtti magyarság tüköre, igaziférfiak, senki gyerek ne legyen különb a szüleinél, lyányok nem tanulhatznak tovább, asszonynak kus, vágja a fát, legyen a kotliban étel, először az ember eszik stb, ezek mind magyar(ázsiai türk) minták másolatai... a gyerek a gyerek, a lyány, az CSAK lyány...

Frick László Emlékzenekar 2010.02.09. 05:51:16

@budai zöld: És ne feledjük, amire a magass értelmiseggjei máig taníjják a magyart (és a cigányt is): " Az a tiéd, amit megeszel, megiszol, senki ne gyűjtsön, éljen a mának, mert holnap jön a kuruc, a labanc, a török, a tatár, az APEH és a finácok és visznek, amit érnek... "

Frick László Emlékzenekar 2010.02.13. 06:39:29

@Trójai: Helyesn: apekok. Olyanok, mint a fináncok, csak civilben járnak, de ugyanazzal a céllal, birságolni, kákán csomót lelvén is. Mindenkit potenciális bűnössé (azaz birságolhatóvá) tenni, jogrendszerünk célja ez. Néha az apekok a korrupció és a lelkiismeret szkülla-karübdisza között vergődvén kilépnek s beállnak egy könyvelőcéghez adótanácsadónak V.Nagy Szabolcs úr is mely másképpen beszél manapság már... Adótcsalni és megkerülni csak olyan mértékben és léptékben érdemes, ahogyan azt Apró Piroska néni, a magyar adómegkerülés többszörös világbajnoka képes.

Frick László Emlékzenekar 2010.02.13. 06:43:23

@budai zöld: Már félig kész tervezetem A cigány életmód tábor -ról, amiben külön putrit szánok Bedének, Szilynek meg Tótának. Terrmészetesen baszok őket a Nyolckeres Csicsákók barakkjába tenni, ők dögöt fognak pöccőzni Lyaci komámmal a használthúsbaótban. félgyesznóbontás baltával illetve megküzdeni az ellenséges banda fahordózsigulival érkező csicskáival.
Másnap pedig: Autódarabolás vasba csákánnyal. Élvezetes látvány lesz Bedét látni, ahogy csákányozza a csicskák viselős Ódi Százassát. Tótának kell mjd megraknia a 'futót a lemezekkel úgy, hogy föl is férjen és ne burújjon le a hevesi vasazós cigánykirály telepéig.

Trójai 2010.02.13. 10:24:34

@Frick László Emlékzenekar:

csak viccesnek találtam a kuruc, labanc, török, tatár felsorolása után az apehot. Mondjuk ez volt a cél gondolom, de a felsoroltak után az ember a finánc mellett még vagy oroszokat, vagy ÁVÓ-t, vagy egyéb tetszőleges természeti csapás említését várná.

De van is egy vicc erről: a tűzoltóságon csöng a riasztó, a nagy zaj ellenére kávézgat a parancsnok, a többiek cigizgetnek, beszélgetnek, ücsörögnek. A parancsnok kavar még egyet a kávén, lassan kikanalazgatja még a cukrot is. Unottan nézelődik (a riasztójelzés még mindig csak berreg) majd lassan feláll, és odaszól a beosztottaknak: Na fiúk, neki kéne állni szedelődzködni,riasztást kaptunk, hogy ég az APEH épülete.

A másik kommentedre reagálva, mely szerint a cigányság a 100-150 évvel ezelőtti magyarság tükre, azzal nem igazán értek egyet. 100-150 éve megvoltak a tipikus cigány foglalkozások,(A cigány szokások mellett) mint a vályogvető és a muzsikus.

Aki mulatni, sírva vigadi, lerészegedni, vagy szerenádozni akart szíve hölgyének, az mindig cigányokat hozatott kocsin, és azokkal húzatta a nótát. (aki megtehette)Külön réteg volt a muzsikus cigány.

Nagyanyám, dédanyám még mesélte, hogy a falujukban is cigányokat hívtak vályogot tapasztani, mert jók voltak benne. Mert cigány és cigány közt volt különbség. Mert ezek a "vályogvető cigányok", csak ezzel foglalkoztak egész nyáron, végigjárták a falvakat éppen, mindenütt pár napig maradtak, ha kellett tapasztani, vagy új házat építeni. Napszámos, "sima" cigányért azért már messzebb kellett menni, hogy az ember találjon, mert nem olyan környéken éltek, ahol sok cigány volt. De ezt persze csak elméletben, mert nem akartak cigány napszámost keresni, volt elég bőven, de éppen nem érdekelte őket, ha cigány is, csak jól dolgozzon. Persze aki szegény volt,(vagy nem volt türelme alkudozni , ami a munka elvégzése után mindig csudálatos módon megemelkedett a munka előtt kialkudott árhoz képest). Járta is a mondás akkoriban, hogy "cigánnyal alkudozni, olyan mint a papot okítani a bibliáról". Persze aki szegény volt az maga csinálta a tapasztást is, meg az építést is. Főleg árvíz-belvíz után, amikor az új házak sorban dűltek össze. A régiek azért nem, mert azok már ki voltak száradva, annyira nem estek szét miután megszívták magukat vízzel, csak végigrepedeztek talajtól a padlásig

A 100-150 évvel ezelőtti magyarság pedig már akkor is eltért a cigányságtól szokásokban:

Az asszony két méterrel hátrébb megy az úton mint az ember, stb, ilyenek nem voltak szokások a magyarságban még 150 évvel ezelőtt se. Az igaz, hogy 100-150 éve mevolt még mindenkinek a helye, az asszonynak a tűzhely mellett, az embernek meg a munka mellett.

De megvoltak az udvarlásnak, a bemutatásnak, minden társadalmi értinkezések a formális szokásai, még szegény paraszt rétegekben is.

Azt nem mondom, hogy a cigányoknak nincsenek szokásaik, meg nem is baj, hogy vannak, de teljesen eltérő szokásaik voltak a miénktől. (100-150 éve is)

Az asszony csak szoknyában járhat na az igaz esetleg magyarságra is, de ez 100 évre már nem vonatkozik, esetleg a 150 évvel ezelőttire. Biztos forrásból (nagyanyám, dédanyám meséi) a nők is ugyanúgy nadrágot hordtak munka közben, főleg, ha nem volt más, aki megcsinállja helyettük. (ha férfi nem volt a háznál, mert elvitték, napszámosra meg nem volt pénz) Gyárban meg főleg hordtak nadrágot a nők, a fiatalok meg főleg. Azaz a lányok inkább, de az asszonyok is. Na egy ciány asszony az nem vehet fel nadrágot még ma sem.

A kaja legyen a fazékban az alap dolog volt persze minenütt, na de az asszonynak kuss, na az nem mindig. Sőt, mindig az asszony pöröl többet, a nők hangját valhogy mindig többet hallani a mi kultúránkban, mint a férfiakét. :)) Az más, hogy tudja a helyét otthon, legyen rend, és stb,és ne feleseljen, de ha veszekedés volt, az biztos, hogy a nő a hangosabb volt , inkább a férfi ment el a kocsmába, amíg megnyugszik az asszony otthon. Ja, egyes helyeken dívott az asszony verve, de az se sokáig, mert az asszony vagy megmérgezte a férjét, vagy egy másik férfi megszöktette (ha még nem volt gyerek), vagy elszegődött messzire cselédnek.

De ez nem volt divat nagyanyámék felé, mert a szegény embereknél szeremből választottak társat, mert úgyse volt egyiknek sem semmije, aztán közösen hozták össze, amit tudtak. , az asszonynyelvek a mi kultúránkban mindig gyorsan járnak, tekintet nélkül mindenkire. Cigányoknál azért vannak tabu személyek pletyka terén is, mondjuk a vajda.

A lány ne tanuljon meg hatalmas nagy baromság, azaz ez sem igaz a 100-150 évvel ezelőtti magyarsgára. Amikor minden a körül forgott, hogy a lány fiatalon milyen udvarlókat, hányat, és hogyan tud fogadni, és ebből milyen jó partit tud kihozni. Mindenki igyekezet tanítattni a lányt is, (a kézimunka, csipkeverés, hímzés, mellett ha lehetett zenélni, énekelni tanítatták) mert az amúgy is ráér, kivéve ha nagyon kellett a segítsége otthon. Mindezt persze azért, hogy minél jobb partit csináljon a leány, és ezáltal is biztosítsa a családnak a feljebb emelkedését, vagy öregkorukra a nagyobb anyagi biztonságot.

Az olcsó egyházi leányneveldék is ezért voltak olyan népszerűek. Mert sokan csak ezt tudták megfizetni tanítattásban.

Ha meg kellett a pénz nagyon, akkor a
a fiútestvér(ek)nek kellett dolgozni, segíteni otthon, a lányt pedig tanítatták, mert tanárnőként, tanítóként így ő is tudott pénzt keresni...és támogatni a szülőket, többet, mintha maradt volna otthon parasztmunkát végezni. JAh, 100-150 éve nagy kuriúzum volt a "dolgozó nő", mintegy kiváltság. Így nem szorult eltartásra sem férjtől sem a szüleitől.

Szóval van igazság szavaidban, de az nem 100-150 évvel ezelőtti magyarságra vonatkozik, hanem inkább 300-400 évvel ezelőttire.

Trójai 2010.02.13. 10:36:36

@Frick László Emlékzenekar:

ja, egy lehetőséget még kifelejtettem az asszony verve esetén, hogy visszament a szüleihez, akár gyerekestül, és otthon dolgozott. A mai hiedelmekkel ellentétben szülők pedig igenis visszafogadták, (legalább addig,a míg talált másik férjet) nem hülyék ők sem, hogy a befektetett munkájuk és energiájuk (= lányuk) a semmiért gürcöljön. (mert a pénzt pl elissza a férj) A segítő kezek pedig mindig elkélnek, a vér pedig sosem válik vízzé, a családok régen még akkor is összetartottak, ha az ég szakadt le.
Megözvegyülés esetén ugyanúgy hazaköltöztek a szülőkhöz, kivéve ha módosak voltak.

A férjmegmérgezés pedig csak extrém esetekben volt.

A részeges-asszonyverő-többhetes felépülést okozó férfiakat pedig előbb utóbb elkapták a többiek egy körre. Legalábbis nagymamám környékén, ő legalábbis így mesélte, hogy a részeges Jóskát csak egyszer kaptál el az asztag mellett, 4-en, 4 hétig megjegyezte. Abban nem vagyok biztos, hogy azért e, mert az asszonyt verte és részeges volt, vagy mert szart sem doglozott és a többieknek kellett elvégeznie helyette a munkát.

Persze csak azután ment a feleség hazaköltözés, hogy a pap próbált a lelkére beszélni a részeges férjnek.
süti beállítások módosítása